Medialabs - Nieuw Akademia

Medialabs

Medialab, Communicatie in een open wereld: het medialandschap is op twee fronten opengebroken. Ten eerste verdwijnt de schaarste - wie wil is zender - en ten tweede moet elke zender rekenen op reactie. Nieuw Akademia begeleidt bestaande mediapartijen (omroepen, kranten, uitgeverijen), maar ook organisaties die zelf media willen integreren in de interne en/of externe communicatie en informatievoorziening.

Twintig jaar geleden bereikte BMW 80% van het publiek met 3 commercials, in 2005 waren daar 114 commerials voor nodig en vanaf 2008 is volgens BMW een bereik van 80% via commercials niet meer haalbaar. De hegemonie van de televisie kalft af en internet wint terrein, dat is duidelijk. Maar hoe groot is de verandering en wat zijn de gevolgen? Bijvoorbeeld voor de journalistiek: journalistieke wetten, (zoals hoor en wederhoor, meerdere bronnen en check, dubbelcheck) komen onder druk te staan door de snelheid van zogeheten burgerjournalistiek en sociale media. En wat wordt de nieuwe verhouding tussen het lineaire kanaal en on demand aanbod en verandert dat het productieproces? Zet de opmars van social media door en wat zijn de mogelijkheden en valkuilen als social media wordt gemixt met televisieproducties?

De oude wetmatigheden van het vakmanschap van de mediamaker lijken op losse schroeven te staan. Iedereen met een verhaal kan een platform vinden waarop hij het kwijt kan. Leidt dit tot nieuwe wetmatigheden? Welke keuzes maakt de mediamaker om te blijven aansluiten bij het gedrag en de mediaconsumptie van zijn doelgroep? Welke nieuwe mogelijkheden zijn er die oude onmogelijkheden wegnemen?

De medialabs van Nieuw Akademia starten met een wervelende tijdsopname van alle ontwikkelingen in de media, uit binnen en buitenland. In een interactieve presentatie van 2 tot 4 uur worden de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en van nu voor u prikkelend en provocerend geduid en beschouwd vanuit het perspectief van verteller én gebruiker. Deze beschouwing heeft tot doel het denken 'aan' te zetten. Aan u laten wij de uitdaging om deze te duiden voor uw situatie.  


Het vertrekpunt voor ieder medialab is uw verhaal. We werken met u aan het verhaal dat u wilt vertellen, of het gesprek dat u op gang wilt brengen. Doelgericht en concreet. Niet vanuit de verwachting van wat er allemaal nog mogelijk gaat worden, maar vanuit de realiteit van nu. Het resultaat van het medialab is direct toepasbaar en de eerste stap heeft u gezet tijdens het lab. U vertrekt met de wetenschap wat u morgen moet doen, om uw verhaal te vertellen in een open wereld.

Visielabs
Innovatielabs
• Medialabs

"Innovatie is geen doel op zich. Focus niet op wat je allemaal kan met nieuwe mogelijkheden, maar op wat je kan door het verdwijnen van oude onmogelijkheden."

Open inschrijving:
Doelgroep: Leidinggevenden en beleidsmakers.
Duur: 5 dagdelen
Aantal deelnemers: 6 tot 22
Prijs (excl. 19% btw): € 1450,-
Komende data:
Maandagavond 12 maart, aanvang 18.00 uur, 13 maart hele dag, 14 maart tot 13.00 uur.

Maatwerk:
Doelgroep: teams
Duur: 3 tot 5 aaneengesloten dagdelen
Prijs: op basis van offerte
Aantal deelnemers: 6 tot 22 

Voor aanmelding, en offerte of informatie aanvragen, kunt u een email sturen naar info@nieuwakademia.nl o.v.v. de naam van het lab. U kunt ook bellen naar 0595 431124. Op basis van een intake zullen wij u een passend voorstel doen.